Historian om Ella

2013-01-19 @ 20:02:00
Tänkte berätta historien om Ella och visa er lite bilder från när jag köpte henne 2009 till nu 2013 :) och kommer även några bilder från hennes första år på Öland där hon är född :) (dom bilderna plus dom på föräldrarna är lånade av Linda Holgersson som är uppfödaren)
 
Estella som hon heter är född 10 April 2007 på Öland :) Hur jag fick tag på henne var via en gammal klasspolare som köpte henne därifrån när hon va 1år (2008), och sen visade det sig att dom inte klarade av att ha hästar så 5 April 2009 köpte jag henne mest för att rädda henne från slakt och ännu mer vanvård..
Hon såg ut som en liten tanig c-ponny med löss, pälsavfall och inga muskler. När vi hämtade henne så var hon väldigt ouppfostrad, sprang över folk, sparkades och bets, så första månaden fick hon gå ensam i en hage, dels bl.a för att hon hade löss och dels för att hon va som hon va. Tanken va att hon skulle ty sig till mig, jag höll på med henne flera gånger om dagen för att hon skulle lära sig att det va jag som bestämde,, och jag har lyckats, hon är den hästen som alltid sköter sig i stallet, inte går ut ur boxen om hon inte får tillåtelse, alltid sköter sig när man leder henne osv. Tillbaka till hur hon utvecklades, efter bara ett par veckor hos oss så började hon växa och lägga på sig muskler och idag har hon blivit hela 160cm (y)
 
Så går vi vidare, år 2010 red jag in henne och håller fortfarande på att utbilda henne, har varit tvungen att ta flera pauser på några månader per gång för att hon bara bråkade och reste sig och slog efter oss m.m. Det har inte varit en lätt väg den vi har gått,, flera gånger under 2010 har jag kommit in och sagt "nu säljer jag aset" eller "jag tänker inte hålla på med den här bitchen längre" och en gång gick det tom så långt att jag satte ut annons på henne och var påväg att sälja henne men insåg, som tur va, att jag egentligen inte ville det så behöll henne och fortsatte att kämpa. Och inte har det varit lätt kan jag lova, en hel del blåa kindben, hakor, läppar, ben, fötter m.m och en heldel turer rakt upp i luften som flera gånger varit på väg att sluta på rygg med en häst över sig, en hel del slagsmål på marken och även i sadeln om vem som bestämmer. Senast det gick riktigt illa va förra sommaren när vi va ute på åkern och galopperade, hon bestämde sig för att hon inte ville gå längre så då tvärnitade hon och gick rakt upp på bakbenen och hoppade runt så ett bra tag, mamma blev rätt chockad som gick på marken med sin häst samtidigt, och den händelsen slutade med en blå haka.. Det är bara ett av alla tjaffs vi har haft.
 
Nu har hon äntligen slutat resa sig rakt upp (y) men nu har hon börjat slå för skänkeln i stället... så när ett problem försvinner så kommer ett nytt.. får hoppas det släpper snart. men under förra året har hon utveckalts något otroligt mycket! har varit på några dressyr- och hoppträningar och hon har skött sig bättre än förväntat och har även varit iväg på en del Pay and Jumper på olika ställen och där har det också gått bättre än förväntat!
Första starten - Felfritt 50cm
Andra starten - Ett missförstånd 50cm och ett pet 60cm
Tredje starten - En extra volt 50cm och ett pet 60cm
I mitten av Maj 2012 betäcktes hon även med Fighting Alpha 1190, som står på Askö Stuteri utanför Västerås :) Så i mitten av April så kommer det antagligen en liten krabat efter min älskade prinsessa :')
Nu har ni fått veta lite om min älskade prinsessa och här kommer bilderna i ordning från fölis till nu 6år :)
 
Pappa: Jasir


Mamma: Grazy Blaze
Ella som föl på Öland


Ella 1år på Öland


Så här såg hon ut när jag köpte henne i April 2009 som 2åring



 
Sommar/Vinter 2009

 
Ella 2010 (3år)




Första traven utan ledare, 2010
 
Ella 2011 (4år)


 

 
Ella 2012 (5år)


 


Hoppträning 30 sept 2012




2013 (6år)
 
 


 
 
 
 
Sån otrolig skillnad!
2009


2012
 
 

Kommentarer
Postat av: blueslastmagic.blogg.se

Tjusigt :D

Svar: hihi :D
Pimpim Stoor

2013-01-20 @ 18:29:41
URL: http://blueslastmagic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0