The Big City!

2013-12-04 @ 11:28:13
Godmorgon!
Som sagt så va vi i The Big City Porto Alegre igår och vi va inte hemma förens efter 22 igår kväll så orkade inte uppdatera då :) 

Men vi gick runt och kollade på staden en massa men det första vi gjorde va art gå in på en marknad alltså under tak typ som Saluhallen i Stockholm sa Adri att det va men för mig som aldrig varit där har inget att jämföra med men de va massa småbutiker som sålde kött, grönsaker och frukt, örter och typiskt Brasilianska saker :) 

Och det såldes en massa såna här båtar som man en viss dag om året släppte i vattnet längst stranden för att offra till Havets Gudinna, väldigt fint skulle det va sa Adri och det kan jag tänka mig, en massa båtar med levande ljus som lyser längst stranden medan de sakta flyter ut, det måste ju vara fint?! ☺️

Efter vi varit på marknaden började vi vandra genom staden och när vi nästan va i andra änden av "gågatan" så berättade Adri om "stora torget" där det förut hade varit hamn och de två stora husen som stod där hade varit tullen och ett annat hus hade varit där alla varor såldes, idag finns är inte hamnen till för stora fartyg längre och tullen har tagits bort och i ena huset ligger posten idag 😊 har ingen bild på det tyvärr men det va fint..

Efter det gick vi vidare längst gågatan och nästa stopp blev den stora vita kyrkan. Otroligt vacker!! Men fy för trappen.. 😁 det skulle tydligen vara väldigt fint att gifta sig där och det kan jag tänka mig men skulle aldrig vilja gå ner för den trappen i högklackat!! 😁


Efter att vi varit i kyrkan hade vi tänkt att vi skulle gå och fika vid sjön som ligger vid Porto Alegre men det fiket va stängt... Så vi knallade vidare tillbaka mot mitten av staden men denna gång runt på utsidan för att kolla på en gammal bro och på ett hus som en arkitekt vid ett namn jag inte kommer ihåg hade gjort. Det speciella med honom va att han alltid sa att det finns inget vackrare än en kvinnas kropp (det håller jag med om☺️) och därför gjorde han ALDRIG hus som hade helt raka kanter.


Som ni ser så ser huset ut som en kvinnas former 😉 för övrigt så blev denna arkitekt ungefär 102år gammal innan han dog och det skulle tydligen inte finnas en enda stad i Brasilien som inte har ett hus ritat av honom.

Efter att vi kikat på detta så gick vi för att leta efter någonstans att äta. Tillsist hittade vi en liten mysig resturang där vi slog oss ner. Vi beställde in varsin Caipirinha (jag med jordgubbar, Luci med passionsfrukt och Adri en vanlig) medan vi väntade på maten vi beställde.




Samtidigt satt vi och läste på alla skyltar dom hade på väggen, väldigt roliga sådana! 😄 här kommer fyra stycken av alla! 






Att beställa mat va inte det lättaste för mig... ALLT är på portugisiska och ingen kan engelska här... 😑 


Jag valde iaf någon sorts kyckling med hjälp av Adri och den va riktigt god faktiskt! 😄

 Efter att vi ätit så tänkte vi att vi skulle dra oss hemåt för klockan va ca 20 men då hamnade vi på en klädes butik ist 🙈
Och jag fick med mig två par jeans hem 🙊 hihi 
Jag brukar ha svårt att hitta jeans som sitter bra överallt och som inte är två mil för långa... Och här hittade jag två på en gång, så då fick dom följa med hem!  
Lovely 😍



Ja sen begav vi oss hem till oss igen och då dog vi allihop i sängarna på en gång. Både jag och Luci hade börjat frysa då det hade börjat bli kallt ute så jag välkomnade verkligen värmen i sängen 👌
Men nu ska jag ringa min pojke... Jahapp hann inte för nu ringde han mig 😄
Så nu blir det prata med honom! 
Chao 😘


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0