Rensat ridstig och hinder (y)

2012-10-29 @ 22:23:46
Hejsan på er!
Imorse åkte jag med pappi till Rasbo där jag tog bussen till Gimo där mammi hämtade mig. Efter det begav jag mig ut i skogen och rensade stigar och byggde lite enkla stockhinder, dom ligger på allt mellan 20cm till 50cm och är bara enkla stockar, men eftersom skogen är avverkad för inte så länge sen så är det svårt att få till långa fina rakor så vägarna till hindrena är desto svårare ist, så tanken är att jag ska kunna använda dessa stockar till att öva framåt, bakåt och sidförande hjälper då man kraschar in i saker om hästen inte lyssnar direkt och det kommer få hästen att bli mer lyhörd när den inser att den inte kan springa ifrån jobbet :p det behöver Ella verkligen!
Sen rensade jag och fixade runt ett av dikena jag brukar gå över så nu kan jag ta det i alla gångarterna om jag vill (y)
 
Här kommer lite bilder
Två enkla travbommar
 
En enkel stock på ca 40cm
 

En liten tjockare stock på ca 50cm


Innan jag rensat efter diket

Efter att jag rensat runt diket, lite skillnad om vi säger så ;)
 
Efter ett par timmar i skogen så orkade jag inte mer, har ett dike kvar att rensa runt och lite skrittsträckor mellan dikena sen är det klart vad jag vet :) Efter det så var jag ju tvungen att test rida ^^ lite trångt för Ella eftersom hon är så långsam i reaktionerna men efter några rundor på varje hinder så började hon lyssna bättre och snabbare och då fick vi plats, jag har gjort det lite trångt med mening för att som jag sagt vill få henne att tvingas lyssna snabbare på hjälperna :)
Red fram lite på åkern först, mest fram och tillbaka längst kanten eftersom det är så fruktansvärt blött överallt :( tog några små galopper både innan och efter jag gick in i skogen, och jag tror min lilla donna va lite överladdad, hon hoppade mig bokstavligttalat ur sadeln i fattningarna vilket jag tyckte va väldigt kul för nu lyckades vi samla så mycket energi i fattningarna att hon kunde fatta från kort trav några gånger :D dock bara vänster i början.. men efter mycket om och men och ställningar och flyttningar så fick vi till en fattning åt höger också (y) dom har ju som jag tror jag sagt grusat vår väg, men dock med vasst grus så nu när Ella är barfota i fram så vill hon inte gå på det :/ men hovis kommer i veckan och nu hoppas jag att hon får behålla sina skor på sig... Min lilltjej har blivit tjock nu också :D kunde inte ha vanliga sadelgjorden så fick leta fram en gammal 125 för att den skulle passa :o hon brukar ha 110.. tycker inte hon borde bli tjock redan :s men det kanske dom blir? hon har gått drygt 4-5månader nu så då kanske hon börjar tjocka på sig eller så har hon bara glufsat i sig en massa gräs på den "nya" delen i hagen :P men är det någon av er läsare som har en 125 sadelgjord i bra skick, behöver inte vara läder men måste vara anatomisk? skulle vara toppen om ni hade nån liggandes!
 
Aja nu måste jag sluta, imorrn blir det till skolan och fixa Matte C... har ju egentligen höstlov nu men fick välja mellan att fixa det nu eller på jullovet och då var det ingen snack om saken, tänker INTE åka till skolan en dag extra efter att jag slutat för jullov! det kan dom bara glömma..
Menmen ni får ha det kung!
XOXO Pim
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0