Hästarna, Jag & Linn <3

2011-02-12 @ 19:26:39
Jag o Linn har känt varann sen den dagen då hon föddes, vi har bott 1,5km ifrån varann hela vår uppväxt fram till nyår 2008 då jag flyttade 2,2mil norrut till en gård utan för lilla Alunda. När vi flyttade gled vi sakta ifrån varann o nu har vi inte så mkt kontakt längre..

Jag & Linn ♥

Men under hela våran uppväxt har vi ridit o lekt me varann, Hon har ridit Harley o ja på mina ponnyer o ja vet inte hur många gånger ja har fått hoppa upp på Harley när han har kastas av Linn ^^ han va verkligen ett lite busfrö som gärna gjorde som han ville när han fick chansen ;P

Vi har hur många roliga minnen tsm, Linn, Haley o Jag :') Under perioden Linn red Harley hade ja några olika ponnyer men Shettis-tiden vi delade varade inte jätte länge, men som 4½åring lånade ja iaf en shettis som hette Marwin som ja hade fram tills ja va ungefär 6½år han va oxå som Harley o bockade o busade o vi hade jätte roligt ihop vi 4:a :'D men sen blev ja längre o då lånade ja ett gottlandsruss som kallades Flisan, vi fortsatte att ha roligt tsm, Linn på lilla knäppa Harley o Jag på snälla gulliga Flisan :'P Sen en dag fick ja ta över syrrans vita lilla monster B-ponny Tindra när hon kom tbx efter en period på ridskolan i Gimo då ja va för liten att klara av henne innan, så under en period hade ja både Flisan och Tindra men sen åkte Flisan tbx till sin ägare o ja hade bara Tindra kvar.. o hjälp va många roliga dagar ja o Linn hade på våra två galna ponnysar dock en dag blev även Linn för stor för Harley så hon skaffade en B-ponny vid namn Pokémon o vi fortsatte att rida o ha kul me varann :)
Jag o Linn va på ridläger tsm hos Sussie 2006 om ja minns rätt, jag va på 3 ridläger där det året o alla tre va på Tindra ^^

Tindra & Jag ♥


Pokémon & Linn ♥


I slutet av 2006 började ja rida in syrrans underbara arabvalack Plexus ox och vi hade galet kul även me honom, :')
Men jag ville ha en ponny att tävla och träna på så en dag började ja leta efter en D-ponny och tillslut en dag i maj 2007 blev de underbara Bellizza som fick komma hem till oss.. :') För ja började känna mej förstor för Tindra och ville inte ha en unghäst än.
På Bellizza tävlade ja lite dressyr upp till Lb:1 med godkända resultat. Tillsammans me Pokémon o Belizza o Tindra hade ja o Linn så sjuuukt kul! bästa tiden i mitt liv! Vi sov i tält me hästarna utanför o red ut på långa turer tsm,, vi tränade hoppning o gick på ridläger hos Sussie 2007 tsm :') ja va på två ridläger hos Sussie på Blizz det året :) Shiiet va ja saknar den tiden.. :(

Bellizza♥


Sommaren 2008 var jag med på ett ridläger hos Sussie igen fast på Plexus det här året då Bellizza hade fått lätt fång den våren o när hon nästan va helt igång fastnade hon i taggtråden på kohagen,, men hon blev bara lite svullen så hon behövde bara vila en vecka o sen kunde ja sätta igång henne igen men då åkte hon på ännu en omgång av lätt fång så då va de kört att hinna få henne bra innan ridlägret så då satsade ja på Plexus ist o fick ha me honom på ridlägret och rida dressyren på honom sen fick ja hoppa Sussies fina häst Cola :D det ridlägret va jätte roligt för Pexus utvecklades jätte mkt :D
Dock tyckte min syrra att jag inte han me Plexus o tyckte att vi skulle låna ut honom så han blev ordentligt utbildad.. men det var de värsta vi kunde göra.. :'( 18 Juli 2008 akutavlivades Plexus mitt under en veterinär besiktning.. Jag såg allting för ja skulle åka på ridläger i strängnäs samma dag.. 
Han försvann ur mitt liv som 6 åring... Fredagen den 18 är min otursdag :( den timmen var min värsta i hela mitt liv.. Han reste sig o gick över o landade på ryggen med sadeln under sig.. han fick en nervskada och blev blind på cupen och så bröt han underkäken.. han var upp o vände o ramlade omkull flera gånger men en gång så ramlade han rakt på mulen,, det var då han bröt käken.. han hade dessutom ljupa sår på knäna för han kom inte upp på fötterna så han sprang omkring på knäna.. :'(
Ja fick inte ens säga hejdå..


Plexus♥


Några månader senare,, i september 2008 köpte ja min fina underbara Moritz (y) Med honom hade jag o Linn lika kul som vi har haft tsm me alla mina andra ponnyer :)

Moritz♥
september 2008


Nyår 2008 flyttade jag från Björkö och Linn upp till Östergården utanför Alunda,, så våran kontakt blev sämre o sämre och då blev de bara hästarna för mej så 2009-2011 har mest bara bestått av hästarna, tävlingar o skolan o mina underbara vänner i Olandsskolan i Alunda :) Jag va ner och red med Linn sommaren 2010 och då hade hon lånat en D-ponny vid namn Ronja II eftersom hon va för lång för Pokémon, dock lämnade hon tbx D-ponnyn efter sommaren då hon nästan slutade rida o nu rider hon sin mammas häst Snigeln lite ibland ist.. "/
Men den sommaren va inte som alla andra somrar,, de fanns liksom inte den glada känslan längre.. men ja älskar fortfarande Linn som min egna lilla lillasyster! ♥

Men iaf 2009 började ja tävla lokalt me Mz, vi red Ekohus Ponnycup, Ponnyallsvenskan Div3 och Div2 och tävlade individuellt :) I Ekohus Ponnycup blev vi 2a o i ponnyallsvenskorna gick de oftast bra för mej men resten av mina lagmedlemar hade de lite tuffare "/ så vi fick aldrig rida någon omhoppning. Dom individuella tävlingarna gick sjuuukt bra :D
2009 slutade me 7st segrar, 8st 2:a placeringar o 4st 3:e placeringar och ett KM guld o höjdhoppnings resultat på 130cm :'D och ett antal andra placeringar ;) 2009 avslutades med totalt 40 rosetter o 13 pokaler/medaljer :D galet duktig ponny! ♥

I april 2009 köpte vi även Estella kallad Ella :) En undernärd och psykiskt skadad 2åring på ynka ca137cm i mkh, som ja övertalade mamma att köpa för att rädda henne från sitt hemska öde och för att jag visste hur bra hon hade varit när hon hade kommit till dom som vi köpte henne av.. O ja ska säga att hennes trav var något utöver det vanliga :o helt amazing steg, luftigt o energiskt (y) när hon fick mat o kärlek började hon växa och nu är hon ungefär 160cm i mkh o börjar bli riktigt snygg :) jag red in henne under 2010 och ska nu börja utbildas under 2011.

Ella ♥ våren 2011


2010 började ja o Mz tävla regionalt ist, för lokalt blev för enkelt, de va inge kul att gå o vinna båda klasserna på en o samma dag.. men de gick dock mkt mkt sämre.. vi rev o vägrade ut oss i princip varje start.. sen den 10 april åkte Mz på en vrickning i högerbak på en tävling så vi åkte o kollade upp de.. de visade sig vara mer än bara en vrickning,, han var stel i högerbakknä, vrickat hökerbakkota och det var möjligt att han hade en benbit lös i vänster fram,, men sen när vi åkte o röntga de så var det bara en vrickning där oxå (y)

Han fick vila i 6 veckor o sen skulle han skrittas i 2 veckor o sen fick ja börja trava o galopperna men bara på rakt spår.. I augusti 2010 var han helt återstäld och vi va taggade som satan o åkte o startade våran första lokala tävling den 8 augusti på Rönningens Kör och Ridklubb o kom hem me en 4:e placering i LB:n :D sen åkte vi på Bälinge RFs meeting den 21-22 Augusti o därifrån kom vi hem me 2 andra placeringar och en 5:e placering ;D nu va vi igång igen o vi testade på regionalt igen men vi rev något hinder varje klass så de blev inga placeringar me ja va nöjd ändå :P 2-3 Oktober startade jag o Mz våran första fälttävlan på Runsten :D galet kul de va men vi hade inget bra flyt i varken dressyren elr terängen så vi fick totalt 115straff men ja va jätte nöjd ändå :D

I Augusti 2010 hände väldigt mkt för den 5 Augusti fick jag även hem mitt lilla C :D rädd för allt o alla va han.. men galet fin han blev när han fick ta de lugnt o inse att männisor inte är farliga :) Jag bytte Charlie (C) mot Bellizza så hon åkte ner till Västerås för att sen åka till Göteborg för att sen när hon inte höll för hon som red henne åka ner till sin nya ägare på Öland, därifrån C kom.
Nu e Blizz såld till en mamma o dotter utanför Göteborg o vad jag vet så är hon hel o fin o verkar trivas :)


Charlie ♥

Nu 2011 har jag två underbara ponnyer som ska tävlas och tränas i hoppning o fälttävlan o då blir de även massa dressyr ;D Mz går bättre än någonsin så imorrn rider vi årets första tävling, Heby RF Regionala ponnyhoppning o vi startar Lb och La :D taggade som satan! (Y) I onsdags va C på sin första hoppträning me mej på ryggen, o resultatet kan ni läsa om i ett annat inlägg här på bloggen :) ja kan sammanfatta att de gick sådär.. :)

Ja nu har ja sammanfattat mitt hästliv me Linn och hästarna jag har haft o ridit genom åren :)
Hoppas ni tyckte de va lite intressant att få veta de (:
Nu ska ja sova så ja orkar med tävlingen imorrn! Natti!
PUUUSSS

Kommentarer
Postat av: Erica:)

Hej, jag känner igen Pokèmon, tror att det är min medryttarhäst, skulle vara konstigt om de skulle vara så lika annars :) vet du vart pokemon är nu ?

2011-11-01 @ 20:41:54
URL: http://averica.devote.se
Postat av: Pokemon's ägare! ♥

Pokemon är min nu ♥ :D

2012-01-30 @ 09:10:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0