Charlie 5 Augusti 2010 - 5 Januari 2011

2011-01-06 @ 03:07:39
Aa hur ska ja börja..?
Charlie även kallad C har utvecklats något enormt från den dagen ja hämtade honom på Öland för exakt 5 månader sen :) ja tänkte berätta lite kort om honom o varför ja tror han e som han e o sen tänkte ja raddaupp hur han va då o hur han e nu i punktform :)

Chalie

Han är född 1999 i England men importerades från Tyskland till Sverige 2006 om ja minns rätt :) i Tyskland har han tydligen gått fälttävlan enligt tidigare ägare :) han är en brun D-ponny valack som verkar ha varit med om väldigt mkt i sitt liv "/ han har tävlat hoppning upp till Lb i Sverige dock för 2år sen men hoppa de kan han! Min stackars lilla C är både människorädd och bakskygg men det har blivit så mkt bättre nu, förut kunde du inte komma in i boxen utan att han backade så långt ifrån en han kunde.. "/ ja e så sjukt glad att ja fick byta till mej honom för med rätt träning så kan han bli hur bra som helst :) fick massa lovord av min dressyrtränare i söndags att han kan bli jätte jätte fin om han rids på rätt sätt (y) de e en helt annan häst nu 5 månader senare (5 Januari 2011) än när ja hämtade honom 5 Augusti 2010, han har utvecklats enormt massor ♥

5 Augusti 2010
  • Gick inte att hämta i hagen
    Utan han sprang o gömde sig när man kom i närheten av honom. Gick dock bättre om han hade grimman på sig o man hade morot med sig.
  • Gick inte att röra honom
    Han röck till varje gång man nuddade honom
  • Gick inte att rida
    Han skena nästan varje gång
  • Gick inte att sitta upp på
    Han hoppade iväg varje gång man försökte sätta
    foten i stigbygeln
  • Gick inte att lägga om skänklarna o driva eller smacka
    Då skenade han bara iväg hela tiden
  • Gick inte att borsta, byta täcken elr överhuvud taget vara i boxen
    Utan att han blev hyper stressad och rädd och vägrade äta förens man gått långt ifrån hans box
  • Gjorde man en hastig rörelse så sprang han iväg
    I räddsla för att bli slagen
  • Man fick inte röra bakbenen eller gå/vara bakom honom
    Då försökte han fly undan, rycka undan benet elr försökte vända sig om så man va framför honom ist för bakom

5 Januari 2011

  • Kommer när man ska ta in honom
    Nu går han utan grimma och när ja kommer ut i hagen kommer han fram o hälsar o han kommer även när jag ropar på honom
  • Går att röra honom överallt på hela kroppen
    Utan att han rycker till elr blir rädd
  • Nu gär han att rida, han skenar inte längre
    Elr iaf inte från skritt o trav längre men kan göra de i galoppen då vi inte har tränat på den ett dugg
  • Nu går det att sitta upp på honom
    Dock i stallet med en som håller i och ja hoppar upp från en pall o vi tar det i hans takt så han hela tiden är lugn, vilket han oftast är nu
  • Nu kan jag lägga om skänklarna
    Utan att han skenar iväg. Nu kan jag äntligen börja rida ordentligt, dock går det inte att smacka runt omkring honom än men de jobbar vi på
  • Nu byter vi täcken, borstar och är i boxen varje dag
    utan att han är rädd elr nervös, han tom äter under tiden vi gör det nu
  • Hastiga rörelser = läskiga
    Han tycker fortfarande att hastiga rörelser är läskiga och farliga men nu lugnar han ner sig direkt igen när han ser att vi inte kommer göra honom illa, vilket är ett stort framsteg
  • Kan röra alla ben och stå/gå bakom honom
    Nu tycker han inte det är lika läskigt längre men ibland får han återfall och blir hemskt bakskygg men visar man bara att det inte är farligt så lugnar han ner sig igen. Nu kan man stå bakom honom med armarna på hans rumpa utan att han sätter sig ner av rädsla att de ska göra ont.
Jag förstår till 100% att han tycker allt det här är läskigt me tanke på att han har 34 ärr från slag, över hela rumpan och ner över bakbenen som är flera år gamla.. så slagen det har stackarn blivit "/  och att han var rädd när man red honom förut har jag ingen aning om varför men något har hänt iaf.. "/ Nu har han fått det bra här hos mej och ingen kommer någonsin slå honom igen!

Målet med denna underbara individ till häst är att starta P90 fälttävlan och kvala Msv B hoppning men om ja kommer nå målen vet jag inte eftersom jag bara har 2 år på mej men jag ska kämpa och försöka att göra det iaf :)

Här kommer lite bilder från den första gången jag såg honom till mitten av december :)


Bild från när jag provred honom på Öland :)
(23 Juli 2010)

Efter en dag hos oss kom han fram till staketet :D dock väldigt blyg o försiktig men ändå :) (6 Augusti 2010)

Efter 5 dagar hade han fortfarande full fokus på en så att man inte kom för nära
(10 Aug 2010)

Soetingen ♥  (18 Aug 2010)

Såhär såg ärren ut som han hade över hela rumpan "/ dom syntes inte förens vi klippte honom "/ (9 dec 2010)

O nu ser han ut som en liten lurvboll min lilla soeting :D ♥ (19 dec 2010)

Det var mitt "reportage" om utvecklingen Charlie har gjort :) så nu ska ja sova så jag orkar upp imorrn för en ny underbar dag me mina underbara hästar (y) Godnatt o sovgott alla glada :)


PUUUSSSS

Kommentarer
Postat av: Disa

Som jempa berättade om Fidde när hon köpte honom. Stog och skaka inne i boxen :(



Stackars liten C, kan inte förstå mig på människor som behandlar hästar så, där han varit tidigare :( Blir glad över att läsa dina framsteg på honom iaf, kommer bli skitbra tillslut ^^

2011-01-06 @ 03:25:06
URL: http://disasblogg.blogg.se/
Postat av: Linnéa.

Superbra att han har kommit till ett bättre hem, han kommer bli något stort nu när någon ger honom en chans! Längtar tills du kommer till GRK igen, så jag får sen en föreändrig sen KM (;

2011-01-08 @ 20:59:32
URL: http://horseandphoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0